کاشت به روش FIT

مهارتهاي تكنيكي

مهارت هاي خاص و متفاوتي براي برداشت گرافتها به روش FUE  نسبت به FUT مورد نياز است. پزشك جراح پيوند مو بايستي توانايي انتخاب پانچ مناسب ، پيدا كردن عمق صحيح و نيز تنظيم پانچ بر اساس تغييرات جهت مو را داشته باشد. يكي از مهمترين نگرانيها در FUE  ميزان قطع شدگي گرافتهاست به اين معنا كه اگر موها در يك واحد فوليكولي ( فوليكولار يونيت) قطع گردند احتمال رشد انها بسيار كمتر ميگردد. بطور كلي گزارشات پزشكاني كه FUE ‌ (FIT ) انجام ميدهند نشان دهنده ان است كه ميزان قطع شدگي و اسيب در اين روش بيشتر از روش برداشت نواري ( FUT‌)‌ است.
همانطور كه در بالا اشاره شد جراح پيوند مو بايستي توانايي تنظيم جهت پانچ با تغييرات جهت مو را داشته باشد. انجام  پيوند مو به روش FUE براي بيماراني با موهاي فر و مجعد بسيار مشكل است  در حالي كه روش نواري ( FUT )‌ براي تمامي بيماران با هر نوع جنس مو مناسب ميباشد.
FUE  ميتواند هم براي بيمار و هم براي پزشك يك پروسه خسته كننده و ملال اور باشد. همين مساله سبب محدود شدن تعداد گرافتها در يك جلسه  ميگردد.

در پیوند موی طبیعی به روش (FIT) با ابزار خاصی مو ها از پشت سر، کناره های سر و نواحی پر پشت بدن به صورت تک فولیکولی ( مینی گرافت و میکرو گرافت ) برداشته شده و در نواحی کم پشت بالای سر و نواحی دیگر که شامل (ریش ، سیبیل و ابرو) می شود پیوند می گردند. در این روش موهای بدون برش ، بخیه و جراحی بدون بیهوشی و به نواحی کم پشت و طاس منتقل می گردند که این بزرگترین مزیت روش FIT می باشد. در روش FITناحیه برداشت مو (بانک مو) هیچ گونه آسیبی نخواهد دید و این روش جدید ، تنها روش بدون عارضه در پیوند موی طبیعی می باشد.

موارد کاربرد FITنسبت به FUTهمیشه بیشتر می باشد و هم اکنون روش FIT اولین و بهترین پیشنهاد پزشک به بیمار خویش می تواند باشد. حسن بزرگ FIT این است که به دلیل عدم نیاز برداشت نوار از پشت سر ( که تعداد مشخصی مو داشته و لذا تعداد مو های آن محدودیت دارد ) تعداد موهای قابل برداشت در FIT محدودیت زیادی نداشته و به راحتی می توان دوازده هزار تار مو (گاهی بیشتر ) برداشت نموده و کاشت کرد.

حسن دیگر این روش (FIT) این است که می توان از موهای بدن هم استفاه نمود ، در حالی که در روش (FUT) فقط می توان از موهای پشت سر استفاده نمود.

در مجموع  FITبهترین و جدیدترین روش کاشت و پیوند موی طبیعی است و غالباً در شرایط خاص از روش FUT استفاده می شود.

برای حصول بهترین نتیجه، گرافت های تک مویی در قسمت خط رویش مو کاشته می شوند. زیرا این بخش از سر به طور طبیعی دارای موهای تکی است.

گرافت های 2 تایی درعقب خط رویش مو وگرافت های 3 تایی و بیشتردربالای سرکاشته می شوندتا حداکثر تراکم را بوجود آورند.

نتایج حاصله ازپیوندموی طبیعی در جلسه اول همیشه بهتر از جلسات بعدی خواهد بود. بعنوان مثال باکاشت یکصدعدد گرافت دریک جلسه تعدادموهای بیشتری خواهیم داشت تادر دو جلسه کاشت موهرجلسه پنجاه عدد گرافت کاشته شود. به همین دلیل درصورت امکان بهتر است سعی شودکه دریک جلسه کار پیوند مو را تمام کنیم.

پس از بیحسی کامل منطقه گیرنده مو، با استفاده ازتیغ های بسیارنازک وکوچک شکاف های متعدد درمناطق طاس ایجاد می گردد. محورطولی این شکاف ها و زاویه و عمق فرورفتن تیغ برای هرمنطقه ازموضع کاشت مو متغیر بوده و دقت در این مرحله است که نتیجه نهایی کاشت مو را مشخص می نماید.

مهمترین فاکتوردرموردجهت و زاویه مویی که بعد از کاشت در می آید،جهت و زاویه شکافی است که ایجادمی شود نه جهت و زاویه مو در حین وارد شدن درشکاف ایجادشده بعبارت دیگر هر زاویه و جهتی که درزمان درست کردن شکاف ایجادشود موی درحین کاشت هم از آن تبعیت خواهد کرد.

از آن هرگرافت دریک شکاف قرار داده می شود. این مرحله بسیار وقت گیر بوده وحدود 6-4 ساعت طول می کشد. بهتر است موهای کاشته شده 4- 3 میلیمتربلندی داشته باشند.

پس ازکاشت مو یکی ازسه حالت ذیل ممکن است برای گرافت های کاشته شده اتفاق بیافتد:

1)گرافت ها پس از 4- 2 هفته ریخته (البته ریشه موسالم وزنده است) و 4- 3 ماه بعددرمی آیند (متوسط زمان درآمدن 8 الی 5/2 ماه است). این وضعیت شایعترین اتفاقی است که برای گرافت هامی افتد.

2)گرافت ها برای 14- 10 روز پس ازعمل بصورت غیرفعال باقی مانده (یعنی رشدنمی کنند) و سپس بدون ریزش شروع به رشدخواهند کرد

3)گرافت ها برای 4- 3 ماه پس ازعمل بصورت غیرفعال باقی مانده (یعنی رشدنمی کنند) و سپس بدون ریزش شروع به رشد می نمایند.حالت اخیرفقط در 5 درصد موارد مشاهده می گردد.

 

توصیه های قبل ازکاشت مو

برای یك هفته قبل و بعد از پیوند، از مصرف عوامل زیرخودداری کنید:

مشروبات الكلی, داروهای مسكن و ضددرد مثل قرص آسپرین, بروفن, ایندومتاسین(استامینوفن اشكالی ندارد), قرص ویتامین E وسیگار.

قبل از مراجعه سرخود را با شامپو بطور كامل چند بار بشویید.

وعده غذای قبل ازپیوند مو مختصر و مقوی باشد.

لطفاً ازنوشیدن مایعات زیاد و چای قبل ازکاشت مو خودداری کنید.

درصورتیکه داروی خاصی را بطور مرتب مصرف می کنید و یا قبلا بیماری مهمی دارید حتماٌ قبل از انجام کار اطلاع دهید.

کلیه سؤالات و مشکلات احتمالی خود را که فکر می کنید با کاشت موی فعلی شما ارتباط دارند قبل از انجام کار با کلینیک مطرح کرده تا با اطمینان خاطر و آرامش کار راشروع نموده و بعداً مشکلی برای شما صورت نگیرد.

خواهشمند است قبل ازا نجام كار تمامی زیورآلات (انگشتر،گردنبند،النگو،گوشواره وغیره) و ساعت خود را دربیاورید.

چون رانندگی بلافاصله پس ازکاشت مو به صلاح شما نیست لذا لطفاً بدون اتومبیل تشریف بیاورید.

 

مراقبت های پس ازکاشت مو

کنترل درد بعد از عمل (زیرا درصورت وجود درد امکان بیرون زدن گرافتهای کاشته شده وجود دارد) و مراقبت درست و مناسب ار زخم از نکات مهم می باشند.

بهتر است که پس ازکاشت مابقی روز را درمنزل استراحت کرده و درچند شب اول هنگام استراحت دو بالشت  نرم طوری زیرسرقرار داده شودكه به حالت نیمه نشسته بخوابید.

برای یك هفته ازانجام اعمالی که ممکن است باعث خونریزی درمحل کاشت مو شوند اکیداٌ خودداری شود مثل کارهای سنگین كه نیازبه زورزدن و فشارآوردن زیاد دارد،حركات سریع و سرفه های شدید و خم شدن زیاد درحالت ایستاده مانندبستن بندکفش یا برداشتن اجسام از روی زمین.

کمپرس یخ درشب اول مفید بوده زیرا باعث کاهش درد و خونریزی شده و تاحدودی اثرکمپرس فشاری هم بر زخم دارد.

روز بعدجهت برداشت پانسمان سر مراجعه شود. آقایان بایستی یک کلاه لبه دار پارچه ای که تاحد امکان گشاد و راحت باشد، به همراه داشته باشند.

پس ازشستشوی اولیه درکلینیک لازم است كه روزانه با شامپوی تجویزشده بصورت بسیارملایم و بدون دستكاری سرتان رابشویید. طریقه صحیح شستشوی سر حضورا” آموزش داده خواهدشد.

معمولاً 7-3 روز طول می کشد تا قرمزی و التهاب سربرطرف گردد. كبره(کراست)هایی كه درمحل كاشت مو وجوددارند با شستشوی ملایم روزانه و درعرض چند روز خودبخود خواهد افتاد ولذا ازكندن ودستکاری آنها اكیداً خودداری کنید.

کلاه گیس در هفته اول ممنوع ودرصورتیکه بیمار بخواهددر هفته دوم از آن استفاده کند بهتراست که از 12 ساعت در روز بیشترنباشد و اینکه از هفته سوم کلاه گیس آزاد است.

فعالیت بدنی شدید و ورزش تایک هفته ممنوع بوده و سپس ورزش سبک (بجزشنا) با احتیاط ازنظرضربه به سر آزاد است. پس ازدو هفته همه نوع ورزش مجازمی باشد.قراردادن منطقه کاشت مو در معرض هوای آزاد و نورخورشیدبسیار مفید می باشد.

بعد ازکاشت موی طبیعی استراحت و یا مرخصی ازمحل كارلازم نیست و معمولاٌ مشکل خاصی پیش نیامده وفردمی تواندیک الی دو روز بعد به سرکارش بازگردد.

 

 

عوارض کاشت مو

1)تورم پوست: معمولاٌ تورم خفیف درپیشانی رخ می دهد که اقدام های ذیل برای کاهش و یارفع آن مفیدهستند:

رعایت حالت نیمه نشسته درحین خواب درچندشب اول،عدم استفاده ازدارو (بغیرازداروهای تجویزشده) برای دوهفته،کمپرس گرم برای 15 الی 20 دقیقه 4- 3 بار در روز و استفاده ازهدبند (برای افزایش جذب مایعات).

2)خونریزی: معمولاٌ خفیف است ودرکمتراز 5/0 درصد موارد رخ می دهد که کمپرس سرد،پانسمان فشاری و رعایت حالت نیمه نشسته مفیدهستند.

3)بیحسی و مورمور شدن خفیف در منطقه دهنده موکه زودگذربوده وخودش خوب می شود. بدلیل این بیحسی گاهی به سر بیمار ضربه هایی واردشده وخودش متوجه نمی شود و از این نظر بایستی خیلی مراقب باشد بخصوص درحین سوار و پیاده شدن از اتومبیل.

4)حساسیت به داروهای مصرفی که نادر می باشد.

5)اختلاف بین موهای پیوندزده شده و موهای قبلی وی ازنظر میزان مجعد بودن، رنگ و قطر موها که همگی موقتی بوده و ب اگذشت زمان مرتفع خواهند شد.

6)درد منطقه دهنده یا گیرنده موکه اغلب خفیف و زودگذر بوده و با مصرف قرص استامینوفن کدئین سریعاً برطرف می گردد. بامتدهای جدیدکاشت مو سردردهای شدید (که قبلاٌ دیده می شد)ب ه هیچ عنوان رخ نمی دهند.

7)خارش: خارش شایع است و برای رفع کورتون موضعی،کمپرس سرد و آنتی هیستامین خوراکی مفید می باشند.

8)کبره(کراست)درمحل کاشت مو: معمولاً درسه روز اول رخ می دهد و بدلیل ترشح سرم منعقدشده و خون ازدورگرافت ها است.کراست ها مشکلی برای موهای پیوندزده شده بوجودنمی اورند و خودشان بتدریج می افتند. تمیزکردن و خوب شستن (البته کاملا با احتیاط) در منطقه کاشت مو برای جلوگیری ازبروز کراست بسیارمهم خواهد بود. کراست ها را نبایستی کند زیرا که باعث کنده شدن فولیکول پیوند زده شده می شوند. شامپوکردن روزانه،استفاده از آب اکسیژنه 4/1 و کمپرس مرطوب مفید هستند.

9)جابجاشدن و یا بیرون آمدن گرافت ها:  بصورت خفیف شایع بوده واهمیتی ندارد.این حالت معمولاً بدلیل خارانیدن موضع، ضربه (یکی از موارد مهم ضربه خوردن به سردرحین سوار و پیاده شدن از اتومبیل است)، کشیدن گرافت ها توسط بیمار، برس و شانه زدن شدید موهای خشک، زیادخم شدن درحالت ایستاده، زورزدن، مالش شدید درحین شستشو و فشار شدید آب دوش رخ می دهد که بایستی برس و شانه زدن فقط برروی موهای خیس یعنی پس ازشامپو زدن انجام شود.

10)جوش چرکی: تعداد کمی جوش چرکی همیشه ایجاد می شود و اهمیت خاصی ندارند. زمان ایجاد این ضایعات ازچند هفته تا 4- 2 ماه بعد از عمل است. برای جلوگیری از بروز جوش منطقه کاشت مو بایدخوب،تمیز و مرتب با شامپو شسته شود. استفاده ازکمپرس گرم ومرطوب و آنتی بیوتیک موضعی ودرصورتیکه جواب نداد آنتی بیوتیک خوراکی وگاهی بازکردن و تخلیه جوش ها از اقدامات درمانی برای جوش هاهستند.

 

نکات بسیارمهم

الف) ساقه موهای كاشته شده درچند روز اول بعد  ازکاشت مو شروع به رشدكرده وبلندترمی شوند ولی بعد ازحدودیك ماه این موها واردحالت استراحت شده و بتدریج می افتند. رشدمجدد موهای كاشته شده به تدریج و آهسته از3ماه بعدشروع و رشدکامل موها حدود 8-6 ماه بطول می انجامد.

موهای جدید ممكن است باسرعت های متفاوت رشدكرده وگاهی درابتدا از نظر رنگ,ضخامت و قوام با یكدیگر متفاوت هستند ولی دراكثر موارد این مسائل همگی رفع می گردند.

در افرادیكه موهای كم پشت و نازك دارند (واكثریت بیماران كاشت مو را همین افراد تشكیل می دهند) حدود یك ماه پس از پیوند ممكن است موهای قبلی وی نیزواردحالت استراحت شده و بریزند (در اث راسترس،داروهای تجویزشده وگاهی هم بدلایل نامعلوم). این ریزش مو طبیعی بوده و بدلایل نامعلوم درخانم هابیشتر رخ می دهد. این وضعیت ممكن است 6-4 ماه طول بكشد و درجریان آن ظاهراً محلی كه موها كاشته شده است بنظركم پشت ت رمی آید. این كم پشتی ناراحت کننده ولی موقتی بوده و با بیرون آمدن موها ازحالت استراحت و رشد موهای كاشته شده,نمای محل كاشت موبه حالت عادی درمی آید.

پس ازاینكه مـوهای كاشته شده رشد كردند, می توان آنها را شست,كوتاه کرد،سشوار کشید و شكل و فرم داد. بطور کلی 6- 9 ماه پس ازپیوند قسمت طاس کاملاٌ رشد طبیعی خودرا بدست می آورد.

ب)موهای كاشته شده چون ازمحل هایی برداشته می شوندكه عمدتاً فاقد گیرنده هورمون های مردانه بوده و دچار ریزش موی مردانه نمی شوندلذا این موها معمولاً نریخته وتا سالها باقی می مانند.

ج)درهرجلسه کاشت موی طبیعی بسته به روش انجام شده 5000 تا 10000 عدد تار مو (یابعبارتی 1800 تا 4000 گرافت) کاشته می شود.

د)تعدادموهای كاشته شده درمحل كم پشت بطور مستقیم ارتباط دارد با:

الف)مساحت و تراكم مو در ناحیه برداشت مو

ب)مساحت ناحیه كم پشت كه محل كاشت مو می باشد.

هرچقدرتراكم مو و مساحت محل برداشت مو بیشتر و مساحت محل كاشت مو وكم پشتی موهای آن كمتر باشد نتیجه بهتری حاصل خواهدشد.

 

تصورات غلطی که در رابطه با کاشت موی طبیعی و نتایج آن در ذهن مردم وجود دارد:

وقتی فردی متقاضی کاشت موی طبیعی است یکسری تصورات و پیش داوری هایی درذهن خود از کاشت موی طبیعی ونتایج آن داردکه گاهاً با واقعیات بسیارفاصله دارند.با معاینه صحیح و مشورت، ذهنیت فرد روشن شده و متوجه واقعیت های امر می گردد.

شماری ازتصورات غلط عامه مردم درمورد کاشت موی طبیعی و نتایج آن درذیل آورده شده است:

1)موهایی را که اندکی کم پشت شده است می توان باکاشت مو پرپشت تر کرد.

درکاشت مو از طریق ایجاد یک شکاف بسیار ظریف یک گرافت وارد در پوست می گردد. این سوراخ (بااینکه بسیارظریف است) بهرحال فضایی را اشغال می کند. اگرمنطقه ای که می خواهیم درآن کاشت موانجام دهیم کاملاً طاس باشدهیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد. ولی اگربخواهیم درلابلای موهای موجود (بخصوص اگر این موها ضخیم و باکیفیت باشند) کاشت انجام دهیم لازم است که فضای کافی درلابلای موهای موجود وجود داشته باشد تا بتوان آن شکاف را ایجاد نمود.

درحقیقت تازمانی که بیشتراز 50 – 40 درصد ازتراکم موها کم نشده است بدلیل ناکافی بودن فضای (خالی ازمو) دربین موهای موجود فرد نمی توان درلابلای آنها شکاف ایجادکرد و اگرهم به زوراین کار را انجام دهیم اولاً ممکن است به ریشه موهای اطراف آسیب واردشود و ثانیاً حتی اگر آسیبی به ریشه موهای اطراف وارد نشود این ریشه ها مزاحم ریشه موی کاشته شده خواهند شد و لذا درحین درآمدن موی کاشته شده به احتمال زیاد کیست مویی و جوش های چرکی بدفرم ایجادمی گردد.این ضایعات موجب اختلال دربیرون آمدن موهای کاشته شده وگردیده ون تایج کاشت مو راخراب می کند.

بنابراین منطقی است که کاشت موی طبیعی را زمانی انجام دهیم که حداقل 50 – 40 درصدازموهای یک منطقه ازسر دچار ریزش شده اندتا بتوان بدون مشکل کاشت مو را انجام داد و فردهم ازنتایج آن لذت ببرد.

2)باکاشت موی طبیعی می توان تراکمی شبیه تراکم موهای کاملاً طبیعی ایجادکرد.

درکاشت موی طبیعی شکاف های بسیارظریفی برای قراردادن گرافت هادرپوست منطقه طاس ایجادمی گردد.اگراین شکاف هاخیلی به همدیگرنزدیک باشند پوست بین آنها پاره شده و دو شکاف کوچک تبدیل به یک شکاف بزرگ می شودکه چیز مطلوبی نیست.لذامجبوریم یک فاصله حداقلی رارعایت کنیم. فاصله فوق حدود 4-3 برابر فاصله بین موهای باتراکم عادی بوده وبه همین نسبت همیشه تراکم موهای کاشته شده در جلسه اول کمترازتراکم موهای عادی است. درجلسات بعدی می توان این فاصله راکمتر و کمتر نمود (البته باتوجه به محدودیت تعداد موهای قابل برداشت ازپشت سر) ولی بهرحال هیچگاه ازنظرفاصله بین موهامانندموهای طبیعی نخواهدشد و بالطبع تراکم کاملاً شبیه موهای طبیعی هم بوجودنخواهدآمد.

3) یک فرد طاس تا هرچندجلسه که بخواهدمی تواندکاشت موانجام دهد.

کاشت موی طبیعی دارای یکسری محدودیت های بالقوه می باشدکه یکی ازمهمترین آنها محدودبودن تعدادجلسه های قابل انجام کاشت مو درهرفرداست. علت این محدودیت آن است که تعدادموهای قابل برداشت از منطقه دهنده مو (پشت سر،طرفین سر و یابدن) محدودمی باشد.

بعنوان یک اصل کلی فقط تاحدی می توان ازموهای منطقه دهنده مو برداشت کردکه آسیبی به منطقه برداشت وارد نشده ،پوست تحمل کشش برداشت را داشته باشد و درضمن نمای ظاهری آن هم بدشکل و بدفرم نشود. بنابراین تعداد موهای قابل برداشت درپشت سر (و مناطق دیگر مثل طرفین سر و بدن) محدودیت داشته و نمی توان همه این موها را برداشت کرد.

ازصحبت های بالا مشخص می شود که حتی دربهترین شرایط تعداد موهای قابل دسترس برای کاشت درمنطقه طاس محدودمی باشد.درروش FUT معمولاً 5 – 4 هزارتار مو دریک جلسه بیشترنمی توان برداشت کرد و در روش FIT بسته به مشخصات پوست وموی فرد این عدد به 10 – 7 هزارتار مو بالغ می گردد.

اغلب بیماران پس از یک جلسه کاشت موی طبیعی موفقیت آمیز و با مشاهده تراکم کمترازطبیعی در منطقه کاشت درخواست کاشت موی مجدد را در همان ناحیه می کنند با این تصورکه تراکم موهای کاشته شده بیشتر و بیشتر گردد. اگرچه ازنظر تئوری این کارعملی می باشد ولی یک نکته ظریف درآن وجوددارد.کاشت موی مجدد مستلزم برداشت دوباره مو از منطقه دهنده است وبا این کارتعداد موهای موجوددربانک موی فرد در منطقه دهنده کمتر و کمتر می شود.باکم شدن این موهادیگرمویی برای کاشت موی بعدی درمناطق طاسی که درآینده بوجودمی آیند (که حتماً این اتفاق می افتدزیراریزش موی مردانه یک روندروبه جلوودائمی است) باقی نمی ماند و بعداً برای بیمارمشکلاتی بوجودمی آید.

تصورکنیدکه برای فرد3 – 2 بار کاشت مو درجلوی سرانجام دهیم تاتراکم بسیارخوب (تقریباً شبیه نرمال) بوجودآید و طبیعی است که تعدادموهای قابل برداشت ازبانک موی پشت سرهم به شدت کاهش پیدامی کند.پس از گذشت چندسال موهای قسمت های عقب منطقه کاشته شده دچارریزش موی مردانه می شوندونیازبه کاشت مو برای این مناطق است ولی متأسفانه مویی درپشت سرنمانده تااین کار را انجام دهیم.پس بعنوان یک اصل بایستی همیشه دربرداشت مو جانب احتیاط را رعایت کرد و برای آینده هم ذخیره ای باقی گذاشت.

4)کاشت موی طبیعی سرطان زااست.

این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد و اصولاً ماهیت انجام کاردرکاشت موی طبیعی طوری است که هیچ ارتباطی باعوامل سرطان زای پوست ندارد.مهمترین عوامل دخیل درسرطان پوست عبارتنداز:

ژنتیک،برخی موادمعدنی مثل آرسنیک وسیلیکون،اشعه آفتاب،هیدروکربن های کارسینوژن وبعضی ازبیماری های ارثی.

5)پس ازکاشت موی طبیعی سردردهای بدی بوجودمی آید.

بامتدهای قدیمی (که ازلوازم غیرظریف استفاده می شد) گاهی سردردهایی پس ازکاشت موبوجودمی آمد ولی باتکنیک های مدرن امروزی وبهره گیری از ابزار بسیار ظریف این مسئله منتفی شده است.درحقیقت اگر فرد دچار سردردهای میگرنی باشدباکاشت موی طبیعی میزان سردردوی کاهش پیدامی کند.

البته در 2-1 شب اول پس ازکاشت مو امکان وجودسردرد خفیف (مثل هرعمل دیگر) می رودکه با استامینوفن کدئین به سرعت برطرف شده ومشکل خاصی پیش نمی آید.

6)باکاشت موی طبیعی از ریزش موهای موجودفرد (موهایی که درحال حاضروجوددارند) هم جلوگیری خواهدشد.

مشخص است که پزشک برای وضعیت فعلی طاسی بیمارکاشت مو انجام داده وجز تجویز داروهایی مثل ماینوکسیدیل و فیناستراید کاردیگری برای موهای موجود فرد نمی تواندبکند.ریزش یا عدم ریزش موهای فرد درآینده در رابطه با وضعیت ژنتیکی وی بوده وارتباطی باکاشت موی فعلی ایشان ندارد.

لازم به ذکراست که اگرکاشت مو توسط افراد فاقد صلاحیت علمی برای انجام این کارحساس انجام شود،احتمال آسیب رسیدن به موهای موجود فرد رفته و ممکن است این موها دچار ریزش بدلیل آسیب شوند ولی درهرحال ریزش موی ژنتیکی وی تحت الشعاع قرارنمی گیرد و سیرخود را طی می کند.

7)تا هرمقداری که فردتمایل داشته باشدمی توان خط رویش مودرجلوی سر(Hairline )راپایین آورد.

خط رویش مودرجلوی سر (Hair Line) درحقیقت یک نوار مودار نازک ازپوست بوده که حدفاصل پوست بدون موی پیشانی باپوست کاملاً پرموی نواحی پشت این نواراست. طراحی این خط یکسری محاسباتی داردکه رعایت آنهابرای حصول نتیجه خوب وطبیعی بسیارمهم است.اگربه عکس پایین دقت کنید متوجه می شویدکه ازخط رویش مودرجلوی سرتا انتهای چانه رامی توان به سه قسمت مساوی تقسیم کردکه عبارتنداز:

الف)ازخط رویش مو تاناحیه بین دو ابرو

ب)ازناحیه بین دوابرو تا نوک بینی

ج)ازنوک بینی تا انتهای چانه

این فواصل بطورنرمال بین 7 تا 9 سانتیمترمی باشند.رعایت دقیق این محاسبه درطبیعی نشان داده شدن خط موی جدیدی که برای بیماردرست می شود،نهایت اهمیت را دارا می باشد.اصراربیماربه آوردن زیاده ازحد این خط (یعنی پایین ترازحدنرمال) موجب غیرطبیعی شدن موهای جلوی سرمی گردد و نمای خوبی ندارد.

بطورکلی بهتر است که در طراحی خط مو محتاط عمل نموده زیرا همیشه می توان بعداً خط مو را پایین تر آورد ولی بالاتربردن آن خیلی  مشکل است.بیماران كم سن معمولاً درخواست خط موی پایین تر ازحدنرمال دارند ولی بایستی گفت كه ممكن است یك خط موی پایین برای سن 20 سالگی مناسب باشد ولی برای سن 50 یا 60 سالگی زشت وغیرعادی است.اغلب قانع كردن فرد از این نظر مشكل است.

8)تعدادموهای برداشته شده ازمنطقه دهنده پس ازکاشت درمنطقه طاس بیشترمی شود و تراکم آن به مرور زمان افزایش می یابد.

تعدادموهای هرفردپس ازتولد زیادنشده وبا گذشت زمان کاهش هم پیدامی کند.بنابراین هرتعداد مو که کاشته شود همان مقداردرمی آید و تغییری درتعداد آنها بوجود نخواهدآمد.

9)موهارامی توان ازپوست سربرداشت ودرآزمایشگاه آنهاراتکثیرنمود.

این مسئله فعلاً درحدتحقیقات وآزمایشگاه بوده وکاربردعملی پیدانکرده است.

10)ازموی ریش،زیربغل،منطقه تناسلی،دست وپامی توان بعنوان منطقه دهنده استفاده کرد.

موهای مناطق مختلف بدن دارای تفاوت های ساختاری واساسی بایکدیگربوده ولذا نمی توان ازموی هرناحیه ازبدن بجای موی سراستفاده کرد.بهترین مو برای مناطق طاس درسرموی ناحیه پشت سر و در درجه بعدقسمت مشخصی ازموهای دورسرمی باشد.درصورت امکان ازموهای سینه وپشت هم تاحدی می توان کمک گرفت ولی آخرین انتخاب پزشک موهای این نواحی خواهدبود.

11)ازموی دیگران می توان برای کاشت مواستفاده کرد.

بدلیل عدم تطابق خصوصیات بافتی وسیستم ایمنی مابین انسان های گوناگون درصورت استفاده ازموهای شخص دیگراین موها پس زده می شوند و نمی گیرند.

غالباً این سؤال پیش می آیدکه چراپیونداعضادیگربدن مانندکلیه،قلب وغیره پس زده نمی شود؟جواب این است که اولاً احتمال پس زده شدن پیونددرمورد سایر اعضا بدن هم وجود داشته و بالا است وثانیاً بیماربرای جلوگیری ازدفع عضو پیوندزده شده بایستی تاآخر عمرداروهای ضدسیستم ایمنی مصرف کند.یکی ازعوارض مصرف این داروها ریزش مواست ولی چون بیمار به عضو پیوندزده شده نیازدارد و ادامه زندگی وی وابسته به وجود عضو پیوندی است لذامجبور است ریزش مو را تحمل نماید ولی درمورد پیوند موا ین مسئله صدق نمی کند.

12)کاشت موی طبیعی را می توان درهرسنی انجام داد.

باتوجه باینکه ریزش موی مردانه یک فرآینددائمی و رو به گسترش می باشد و بادرنظرگرفتن محدودیت هایی که درکاشت موی طبیعی وجوددارد بهتراست زمانی اینکار را انجام دهیم که اولاً به اندازه کافی ازموها ریخته شده باشد (تابه کاشت مو جواب خوبی بدهد) و ثانیاً ریزش موی شخص به یک مرحله پایدار و تقریباً ثابتی رسیده باشد.حداقل سنی که معمولاً ریزش موی فردبه حدپایداری رسیده است