پیکر تراشی

مهمترین ویژگی این تکنیک استفاده از فرکانس‌های پایین ارتعاشی (به ویژه نسبت به تکنیک اولتراسوند) می‌باشد که این خاصیت مزایای متعددی از جمله خونریزی کمتر، بهبود سریع‌تر، دوران نقاهت کوتاهتر، نتایج موثرتر درمانی و مهم‌تر از همه جلوگیری از خطر سوختگی پوست را به همراه دارد.

حرکات سه بعدی کانول سبب ایجاد امواج اینفراسونیک در بافت چربی شده و ارتعاشات این امواج سبب لیز شدن چربی به طور کاملا یکنواخت می‌شود.

محدوده حرکتی کانول 6-3 میلی‌متر در جهت جلو عقب می‌باشد، این حرکات به علاوه حرکات گردشی و ارتعاشی، بافت چربی را با دقت بسیار بالا جداسازی می‌کند. ارتعاش ملایم کانول مانع از نفوذ آن به لایه‌های درونی‌تر و ایجاد جراحت‌های عمیق‌تر و جدی‌تر می‌گردد.

در صورت نیاز فرد به تخلیه چربی بیشتر از سایز نقاط بدن می‌توان در جلسات دیگری به فاصله بیشتر از 72 ساعت از عمل قبلی، چربی این قسمتها را نیز تخلیه کرد. این فاصله زمانی نیز مربوط به جریان لیدوکائین در بدن است که 72 ساعت به طول می‌انجاد.

حداکثر میزان چربی قابل تخلیه از بدن هر فرد در یک جلسه بستگی به وزن، سایز و محتوای چربی بدن فرد دارد. میزان چربی تخلیه شده در یک جلسه در بهترین شرایط نباید از 5 لیتر فراتر رود. در غیر اینصورت احتمال ایجاد اختلالات همودینامیک حین عمل افزایش خواهد یافت.

 

ایمنی و بی‌خطری این سیستم مربوط به حرکات ارتعاشی ملایم و سه بعدی آن است به طوری که با برخورد کانول به عروق و اعصاب بزرگ که قوام متفاوتی نسبت به بافت چربی دارند، آنها را رد کرده و از پاره شدن جلوگیری می‌کند. همچنین با برخورد مستقیم کانول به بافت‌های اطراف مثل عضلات، کانول از حرکت ایستاده و مانع از پرفوره شدن آنها می‌شود.

امواج اینفراسونیک با فرکانس کمتر از 20 هرتز مزیت‌های ذیل را باعث می‌شود:

کاهش درد (آزادسازی اندورفین)

راحتی بیشتر بیمار

کمک به انتشار یکنواخت مایع در بافت چربی

معلق کردن بهتر ذرات چربی

در این سیستم گرفتن هندپیس با سایر سیستم‌های مشابه متفاوت است. چون لیز چربی توسط امواج اینفراسونیک رخ می‌دهد دیگر نیازی به فشار کانول به چربی به وسیله حرکات دست پزشک نیست و در نتیجه هندپیس فقط برای هدایت کانول در بافت توسط دست پزشک حرکت داده می‌شود.

از دیگر فواید این روش تخلیه چربی، عدم آسیب به عروق بزرگ می‌باشد. بدین صورت که عروق بزرگ‌تر از بین حرکات فضائی کانول عبور می‌کنند، در حالیکه در روش‌های سابق به علت وارد کردن ضربه توسط کانول به بافت چربی عروق بزرگ‌تر نیز تخریب ‌شده که در نتیجه آن ریسک آمبولی بیشترمی بود. همچنین سپتوم‌ها و سیستم آپونوروز با کمترین آسیب مواجه خواهند شد.

وجود کانول‌های متنوع با قطرها و تعداد سوراخ‌های مختلف و با جنسی منعطف این امکان را فراهم می‌سازد که چربی‌های عمقی و حتی سطحی را بدون آسیب جدی به پوست بتوان تخلیه کرد. همچنین می‌توان حجم چربی را در مقادیر کم یا زیاد در یک جلسه تخلیه نمود.

چربی‌های به دست آمده را می‌توان مجدد تزریق نمود به دلیل اینکه در این روش استرس اندکی به غشاء آدیپوسیت‌ها وارد می‌شود، لذا سلول‌های چربی سالم‌تر مانده و سلول‌های مزانشیمی چربی بیشتر و سالم‌تری در چربی قابل تزریق وجود خواهد داشت. همچنین به دلیل اینکه میزان خونآبه در چربی برداشت شده کم بوده و در ظرف ویژه این کار به صورت کاملاً تفکیک شده از چربی قرار می‌گیرد و به شستشو یا سانتریفیوژ چربی (دو روشی که به سلول‌های چربی آسیب زیادی وارد می‌کنند) قبل از تزریق نیازی نخواهد بود و در نتیجه ماندگاری چربی نیز افزایش خواهد یافت.

 

از جهت لیفت پوست میتوان گفت که برخورد ارتشاعات امواج اینفراسوند به لایه درم بهترین محرک برای تحریک کلاژن‌سازی و بهبود الاستیسیتی پوست است که از یک ماه پس از عمل شروع شده و به مدت 6 ماه ادامه خواهد داشت. با توجه به شرایط مختلف بدنی بیمار از جمله سن، میزان شلی و کشیدگی اولیه پوست، میزان استریا و استرچ مارک و ژنتیک پوست از 50 تا 100 درصد لیفت قابل انتظار خواهد بود.

 

مزیت استفاده از لیپوماتیک در رفع چربی‌ها

امولسیفیه کردن بهتر چربی‌ها

درمان راحت تر نواحی که برداشت چربی از آنها دشوار است مثل پشت، اپیگاستر و نواحی فیبروزه

سهولت رفع چربی‌های سطحی

خستگی کمتر جراح

سهولت کار اپراتورهای جراح

ایمنی بالا

کاهش درد در نتیجه تحریک آزادسازی اندورفین‌ها

عدم پارگی عروق بزرگ‌تر و در نتیجه عدم ریسک آمبولی چربی

اینفیلتراسون اتوماتیک محلول لیدوکائین به طور یکنواخت در بافت چربی

اینفیلتراسیون کمتر مایع

کبودی، ادم و خونریزی کمتر

عدم ایجاد نکروز

جمع شدن بهتر پوست (معمولا به جراحی جهت برداشتن پوست نیازی نیست)

بیشترین میزان جمع شدگی پوست پس از درمان

پوشیدن لباس فشاری (گارمنت Pressure Gurment) حداکثر به مدت 10-7 وز

حفظ بیشترین میزان سلول‌های مزانشیمی بافت چربی

لیز چربی به صورت ذرات دانه ارزنی که برای تزریق چربی بهترین می‌باشد

ریکاوری کوتاه تر

دارا بودن تاییدیه FDA